دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
27 شهريور 1402 - 11:41

اقدامات قوه قضاییه برای جلوگیری از رسوب کالا‌های اساسی موجب افزایش تولید می‌شود

مدیرعامل پیشین اتحادیه مرغداران گوشتی با تاکید بر اینکه اقدام دستگاه قضا درباره جلوگیری از رسوب کالا‌ها در انبار گمرکات و بنادر اقدامی مثبت است، گفت: تولیدکنندگان از ورود دستگاه به موضوع ترخیص فوری کالا‌های اساسی که موجب افزایش تولید می‌شود، استقبال می‌کنند.
کد خبر : 15120

پایگاه رهنما:

 

رسوب کالاهای اساسی در بنادر گمرکات یکی از چالش‌های اقتصاد کشور در چند سال اخیر بوده است. به گفته کارشناسان اقتصادی رسوب کالاهای اساسی در گمرکات هم زمینه فساد کالا را ایجاد می‌کند و هم باعث ارزبری از کشور خواهد شد. 

به گفته محمدرضا فاروقی، نايب‌رئيس كميسيون واردات اتاق بازرگانی ايران، طولانی بودن فرآيند اخذ مجوز برای ترخيص كالاها، يكی از اصلی‌ترين دلايل رسوب در گمركات است. 

وی گفته است که گمرک به عنوان متولی اصلی امر ترخيص كالا، به‌طور همزمان با ۲۰ تا ۳۰ نهاد و سازمان مجوز‌دهنده در ارتباط است كه برای ترخيص هر يک از اين كالاها، بايد نظر موافق اين سازمان‌ها اعلام شود و همين موضوع خود به بالا رفتن زمان ترخيص كالاها منجر می‌شود.

برهمین اساس قوه قضاییه در کنار دولت برای تسریع در ترخیص کالاها از انبار بنادر و گمرکات اقداماتی انجام داده که انتقال ۱۳ هزار تن نهاده‌های سیلوی پشتیبانی امور دام شهرستان اسدآباد همدان به بزرگ‌ترین واحد تولید تخم‌مرغ کشور یکی از اقدامات دستگاه قضا در راستای حل این مسئله بوده است.

در همین باره همایون دارابی، مدیرعامل پیشین اتحادیه مرغداران گوشتی، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: هر اقدامی که بتواند از رسوب کالا در انبار بنادر و گمرکات جلوگیری کند و موجب افزایش تولید شود اقدامی مناسب در جهت منافع کشور است. 

وی با تاکید بر اینکه رسوب و در مواردی فساد کالاها موجب ارزبری از کشور می‌شود، اظهار کرد: ثبت سفارش کالا برای واردات براساس نیاز داخل انجام شده و هنگامی که کالا به کشور وارد می‌شود و به دست تولیدکننده و مصرف‌کننده نمی‌رسد تولید کشور را با مشکل مواجه می‌کند. 

دارابی در ادامه افزود: یکی از مشکلات دیگری که در زمینه رسوب کالاها به وجود می‌آید فساد کالاهای فسادپذیر است، در این مرحله باید کالا معدوم شود و این پروسه معدوم‌سازی نیز باعث ایجاد هزینه مضاعف برای کشور خواهد شد. 

مدیرعامل پیشین اتحادیه مرغداران گوشتی، اقدام قوه قضاییه برای عدم رسوب کالاها در انبارها را اقدامی مثبت و مناسب دانست و گفت: این که چه مقدار این کالاها موجب افزایش تولید کشور خواهد شد بستگی به حجم رسوب کالاها دارد، اما در مجموع این مساله باعث بهبود وضعیت تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از کالاها به دلایل بهداشتی امکان ترخیص را ندارند، اظهار کرد: اگر این حجم از کالاها را کنار بگذاریم، باید گفت در مواردی که رسوب کالاها در بنادر به‌علت تناقض بخشنامه‌ها اتفاق افتاده، قوه قضاییه برای برطرف کردن آن به خوبی عمل کرده است. 

دارابی با اشاره به اینکه نقش قوه قضاییه تنها نظارت بر عملکردها نیست، گفت: قوه قضاییه در کنار نظارت، به قضاوت نیز می‌پردازد که این مساله باعث اجرای عدالت در کشور می‌شود.

مدیرعامل پیشین اتحادیه مرغداران گوشتی همچنین به حضور نمایندگان قوه قضاییه در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اشاره و تاکید کرد: مصوبه این ستاد لازم‌الاجرا است و در عمل شاهد حضور تاثیرگذار دستگاه قضا در امور تولید هستیم. 

به گفته وی، کشور در تامین سویا و ذرت به واردات وابسته است و اگر این امر به‌خوبی انجام نشود تولید مرغ و تخم‌مرغ با مشکل مواجه خواهد شد.

دارابی با اشاره به اینکه کنجاله‌ دانه‌های سویای وارداتی، پس از روغن‌کشی برای مصرف دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: در برخی موارد کنجاله سویا به‌صورت مستقیم وارد کشور می‌شود. 

به گفته مدیرعامل پیشین اتحادیه مرغداران گوشتی، عمده واردات سویا و ذرت از برزیل، آرژانتین و روسیه انجام می‌شود.
 
وی در پایان تاکید کرد: ذرت‌های داخلی به‌علت پایین بودن پروتئین آن برای مصرف طیور تخم‌گذار و ذرت‌های وارداتی برای طیور گوشتی استفاده می‌شود. 

ارسال نظرات